Microsoft muutti Xbox Series X -markkinointia ajan myötä. Alun perin ohjelmistojätti iski kovasti sarjaan X, joka on kaikkien aikojen tehokkain konsoli. Pelit, kuten Assassin’s Creed: Valhalla, jopa mainostavat laatikossa, että peli toimii parhaiten Xboxilla.
Jos ostat markkinointiin, Xbox Series X: n suorituskyky voi tuntua melko leikatulta ja kuivalta. Jopa mainonnalla ja X-sarjan tehokkaammalla laitteistolla suorituskyvyn delta konsolien välillä voi kuitenkin yllättää sinut tänään. Mennään miten ja miksi PS5 voi käyttää joitain pelejä paremmin kuin Xbox Series X.
Viimeisen sukupolven pelit
Kotivideopelikonsolien PS4: n ja Xbox One: n sukupolven aikana pelit olivat usein 30 kuvaa sekunnissa joko konsolissa ja 900 p ja 1080 p PS4: ssä ja Xboxissa. Tämä johtuu Xbox One: n ja PS4: n välisestä tehovajeesta, jälkimmäinen on huomattavasti tehokkaampi.
Xbox Onen ja PS4: n Pro-versioiden kanssa tilanne kääntyi lähinnä. 30 kuvaa sekunnissa oli edelleen molempien konsolien yleinen oletusarvo, mutta tehokkaampi Xbox One X toimi usein natiivilla 4K: lla (tai lähempänä alkuperäistä 4K: ta), kun taas PS4 Pro hahmonnettiin usein tarkkuudella, joka oli lähempänä 1440p, ja sitten skaalasi kuvan 4K.

Mitä tulee PS4 Pro / Xbox One X- ja Xbox One / PS4 -pelien taaksepäin yhteensopivuuteen PS5: llä ja Xbox Series X: llä, näiden pelien luonne voi johtaa siihen, että ne toimivat joskus paremmin PS5: llä. Ilman ylimääräistä huomiota otsikkoon tai dynaamiseen tarkkuuden skaalaimeen, viimeisen sukupolven 30 kuvaa sekunnissa käyneet Xbox One / PS4-pelit jatkavat seuraavan sukupolven 30 kuvaa sekunnissa, ja Xbox Onella 900 p: n nopeudella suoritetut pelit toimivat 900 p: ssä Xbox Series X, aivan kuten PS4: n 1080p-nopeudella suoritetut pelit, toimivat PS5: ssä 1080p. PS5 säilyttää saman kuvanopeuden suuremmalla tarkkuudella.
Koska taaksepäin yhteensopivat PS4 Pro / Xbox One X -pelit seuraavan sukupolven konsoleissa eivät hyödynnä konsolien täyttä tehoa ja koska skaalattujen 1440p: n ja korkeamman natiiviresoluutioiden resoluutio on visuaalisesti huomattavasti pienempi kuin matalampien resoluutioiden ero kuten 900p ja 1080p, Xbox Series X voi toimia huonommin, koska sen renderöinti korkeammalla tarkkuudella parantamatta kuvan laatua paljon.

Tämä on tapauskohtainen tapa, ja sitä voidaan parantaa myöhemmillä korjaustiedostoilla, mutta tämä on tilanne tänään, ja ilman merkittäviä Xbox-julkaisuja konsolin fanit ja omistajat haluavat olla tietoisia todellisesta suorituskyvystä pelejä, joita he voivat pelata.
Nykyisen sukupolven pelit
Nykyisen sukupolven pelit ovat monimutkaisia petoja, joissa on usein useita suoritustiloja, ja suorituskykyyn voi vaikuttaa entisestään käyttämäsi näyttö. Sitä paitsi Devil May Cry 5 ja Assassin’s Creed: Valhalla, kuten digitaalinen valimo ja pelaajat osoittavat Internetissä, on osoitettu toimivan yleensä paremmin PS5: llä. Tiedot eivät valehtele.
On myös ehdottomasti tapauksia, joissa X-sarja ylittää PS5: n, kuten Call of Duty: Black Ops Cold War -tapahtumassa, jossa säteen jäljitysteho on vahvempaa X-sarjassa ja 120 kuvaa sekunnissa vahvempi PS5: ssä. Siitä huolimatta, miksi konsolien välinen suorituskyvyn delta on niin pieni? Eikö X-sarjan pitäisi olla tehokkaampi?

Vastaus on vähemmän monimutkainen ja vähemmän räikeä kuin saatat odottaa tai haluat kuulla. Näiden uusien konsolien kehittäminen on vaikea, hidas kytkentä kehittäjäpuolella. Lisäksi PlayStation on ollut johtava kehitysalusta koko sukupolvelle, ja Sonyn PS5-kehitystyökalut ovat PS4: n työkalujen kehitys. Xboxin myötä Microsoft on jatkanut kulissien takana olevien asioiden muuttamista, jotta kehitystoiminta on entistä helpompaa yhä useammalla alustalla.
Kaiken tämän takia on yksinkertainen tosiasia, että uusissa Xbox-konsoleissa on kehitysympäristöt, jotka ovat vähemmän tuttuja todellisille kehittäjille ja jotka eivät ole olleet ensisijainen foorumi koko sukupolvelle. Kun uuden konsolin arkkitehtuurin oppimiseen kuluu enemmän aikaa, kehittäjät pystyvät paremmin hyödyntämään tarjolla olevaa.
Tulevaisuus
Pohjimmiltaan kaikki PS5: llä paremmin toimivat pelit voidaan korjata paremmin kuin X-sarjassa, mutta sitä ei todennäköisesti tapahdu, varsinkin kun otetaan huomioon valtava taaksepäin yhteensopivien pelien luettelo. Uudet konsolit tulevat uudet pelit todennäköisesti kuitenkin ajan myötä paremman suorituskyvyn Series X: ssä.
On kuitenkin tärkeää muistaa, että visuaalinen ero uskomattoman korkeiden resoluutioiden välillä, kuten 1800p 4K: ksi skaalattu ja natiivi 4K, on hyvin pieni, kun taas pelien pelaaminen alkuperäisellä 4K: lla on usein paljon kalliimpaa kuin 1800p: n skaalattu. Jos Series X -peleistä tulee rutiininomaisesti aggressiivisempia resoluutiokohteita kuin PS5, on mahdollista, että kuvanlaadun pieni parannus ei ylitä mahdollisia suorituskykyongelmia, jotka aiheutuvat renderoinnista niin korkealla resoluutiolla.
Viime kädessä meidän kaikkien on kuitenkin katsottava, mitä tulevaisuus tuo mukanaan. Mitä mieltä olet PS5 / Xbox Series X: n suorituskyvystä? Kerro meille alla olevissa kommenteissa!
Liittyvät:
-
Pilvipelaaminen vs. pelitietokone: Onko pelien suoratoisto paras vaihtoehto?
-
GeForce Now vs.Stadia vs. Shadow: Kuka on pilven kuningas?
-
Onko edelleen syytä ostaa PS4?