Aasia Colombo Sri Lanka

Colombo – ensikosketus kiehtovaan Sri Lankaan

Ajankulku on joskus kummallista. Nyt pohtiessani meidän viime kevään reissun viimeistä kohdetta, tuntuu kuin siitä olisi ikuisuus. Siitä on kuitenkin vain neljä kuukautta. Paljon on toisaalta tapahtunut siinä välissä; muun muassa ikimuistoinen ja tapahtumarikas kesä Suomessa unohtamatta Kiinaan muuttoa.

Olipa tuosta etapista kuinka pitkä aika tahansa, muistelen lämmöllä kymmenen päivän seikkailuamme Sri Lankassa. Päätös sinne menenemistä oli aika impulsiivinen, mutta samalla täydellinen lopetus reissullemme, sillä Sri Lanka oli kiehtonut minua vuosikausia.

Muistan jo lapsena kuinka isäni tapasi puhua Sri Lankasta innostuneesti; palmupuisista ja pitkistä hiljaisista hiekkarannoista, taivaisiin kohoavista vuorista, viidakoista sekä hektisen värikkäistä kaupungeista. Muistin myös hänen kertoneen, että valtameren voima on siellä suuri ja sitä tulee varoa ja kunnioittaa. Ja tietenkin ihmettelin, miten jossain voi olla kaupunki nimeltä Kandy. Sehän on melkein kuin karkki englanniksi eli pakko olla jotain hyvää.

Colomboon saavuimme kahden lennon ja yhden Kuala Lumpurin kentällä nukutun yön jälkeen. Vaikka väsymys oli kova, niin halusimme nähdä kaupunkia niin paljon kuin ehdimme. Tarkoituksena oli jatkaa matkaa junalla tästä Sri Lankan suurimmasta kaupungista Kandyyn jo seuraavana päivänä. Junaliput hankittuamme lähdimme kiertelemään kaupunkia paikallisen tuktuk-kuskin kyydissä. Vanhempi herra oli mukava, ja yksi harvoista, joka ei pakonomaisesti tyrkyttänyt kaupunkikierrosta monien muiden tapaan. Hän osasi lisäksi kertoa yhtä jos toista kiinnostavaa kaupungista ja sen historiasta.

Olin melko tokkurassa pitkästä matkasta, mutta samalla haltioitunut Colombosta. Kaupunki ja sen värit, hajut ja äänet olivat jotain aivan erilaista kuin missään aiemmassa kohteessamme. Paikan hektisyys, väenpaljous ja melu saivat helposti pään pyörälle. Itse väsyn tällaisissa suurkaupungeissa aika nopeasti, mutta colombolaisen elämänmenon kokeminen oli tässä kohdin virkistävää vaihtelua. Silmiin pisti myös muiden matkaajien vähäisyys; kaupungissa ei näkynyt meidän siellä ollessamme juurikaan muita turisteja.

Uskontojen moninaisuus sen sijaan näkyi ja kuului katukuvassa; uskomattoman yksityiskohtaisia ja kauniita temppeleitä ei voinut olla huomaamatta. Illalla valmistauduttiin suureen Buddha-juhlaan, aamuyöllä ikkunasta kajahti läheisen moskeijan kutsu ja varhain aamulla hotellimme kotikadun kristillisen kirkon ja hindutemppelin ovet olivat jo auki. Aamuinen korttelikävely oli muutenkin maaginen. Auringon säteet valaisivat vienosti uinuvia kujia, jotka olisivat kohta taas täynnä ääniä ja elämää.

Päätimme ainoan iltamme Colombossa valtameren kupeessa sijaitsevalle Galle Face Green-rantabulevardille. Taivaan täyttivät lukuisat leijat, joita paikalliset perheet lapsineen olivat tulleet lennättämään. Rannalla oli karnevaalin tuntua. Nappasimme katukojusta muutamat samosat ja istuimme merenrantaan, jossa moni muukin nautti lämpimästä illasta paahteisen auringon laskiessa kauas mailleen.

Jos miettii, niin rosoinen ja hektinen Colombo ei ole mikään erityisen kaunis kaupunki. Rosoisuutta kompensoi kuitenkin paikallisten sydämellisyys; kirjaimellisesti kaikki vastaantulleet ihmiset hymyilivät meille ja tulivat mielellään juttelemaan. Olin kuullut, että srilankalaiset ovat ystävällisiä, mutta en ole rehellisesti missään kohdannut niin paljon hymyileviä ihmisiä kuin siellä. Ja hymy, jos mikä tarttuu.

10 thoughts on “Colombo – ensikosketus kiehtovaan Sri Lankaan”

1. No nyt kyllä oli virhe, ettei itse menty Colomboon! Voi höh. Ajattelin, että suurkaupunki veisi väkisin useamman päivän, ja koska halusin kiertaa maata vähän enemmän, tuntui paremmalta vain yöpyä Negombossa, siinä lentokentän kupeessa, ja jatkaa seuraavana päivänä matkaa. Mutta nyt tiedän, että Colombokin ehdottomasti ansaitsisi tulla käydyksi. Jotenkin Sri Lanka jätti minut kylmäksi, vaikka Udawalawessa norsuja näinkin. Pitäisi antaa uusi mahdollisuus sille(kin) maalle.

1. Itseäkin aluksi vähän epäilytti noinkin iso suurkaupunki noin lyhyessä ajassa, mutta onneksi annettiin mahdollisuus. Siinä sai myös Sri Lankasta aika erilaisen kuvan verrattuna moneen muuhun paikkaan missä käytiin. Me ei ehditty Udawalaween, kun aika oli melko kortilla. Colombon, Kandyn, Ellan, Badullan ja Tangallen perusteella maasta jäi kyllä tosi positiivinen fiilis. ^_^

1. Kiitos. ^_^ Joo niin on, ja kaupungissa saa vähän erilaista kuvaa myös Sri Lankasta!

2. Sri Lankan reissulla oltiin Colombossa muutama yö, mutta kaupunkiin tutustuminen jäi aika vähäiselle. Se oli kyllä yksi hektisimmistä ja vilkkaimmista kaupungeista mitä hetkeen on nähnytkään. Meillä taisi olla aika kiire vain päästä rantakaupunkeihin 😅

1. Voin kuvitella, niinhän se usein on. 😀 Me oltiin oltu rannoilla niin pitkä tovi, että se oli aika kivaa vaihtelua siihen väliin, vaikka hektinen paikka olikin.

3. Sri Lanka juttuja onkin nyt paljon matkablogeissa. Hyvä niin, sillä luen oikein mielelläni niitä. Eli odottelen jatko-osia tähänkin 🙂

Sri Lanka on minulla aukko käytyjen maiden kartalla. Olen yrittänyt sinne kahdesti. Kummallakin kertaa ovat ruvenneet sotimaan ja matka on kaatunut siihen. Nyt tutkailemme ajoittain Tepon kanssa lentotarjouksia tuonne. Josko se kolmas kerta toden sanoisi… 🙂 Maa nimittäin kiinnostaisi kovasti.

1. Joo vaikuttaa siltä, että moni on reissannut sinne viime aikoina. ^_^ Hieno maa, kaiken kaikkiaan. Pieni, mutta monipuolinen. Toivottavasti pääsette viimein reissuun!

1. Tuttuja maisemia sunkin postauksessa. 🙂 Colombosta on hyvä aloittaa! Me oltiin rantakohteista vain rauhallisessa eteläkärjen Tangallesta, josta jäi kyllä tosi hyvä fiilis- siis jos mikäli kaipaa täyttä hiljaisuutta ja huojuvia palmuja.