Aasia Phuket Thaimaa

Kaksi viikkoa Phuketin kuplassa

Phuket on yksi Thaimaan suosituimpia turistikohteita eikä suotta. Sinne pääsee lentämään monista paikoista suoraan. On merta, palmuja, ruokaa ja pitkälle kehittyneen turismin vuoksi kaikki on tehty hyvin helpoksi. Phuket ei ollut rehellisesti sanottuna meidän reissulistalla, mutta kun saimme tietää, että perheenjäseniemme olisi mahdollisuus tulla sinne kahden viikon ajaksi, oli päätös sinne menemisestä helppo.

Ja miten ihanaa oli olla yhdessä nuo viikot. Meitä jopa jännitti toisten kohtaaminen, kun olimme niin pitkään reissanneet kahdestaan. Majoituimme ensimmäisen viikon Kata – ja toisen viikon Karon-rannan kupeessa. Näissä paikoissa parasta oli se, ettei ollut liikaa tekemistä tai näkemistä, vaan pystyi keskittymään yhdessäoloon, altaalla hengailuun, hyvään ruokaan ja muuhun hemmotteluun. Kävin vihdoin ja viimein reissun ensimmäisessä hieronnassa, jalkakuorinnassa ja pedikyyrissä. Joinakin iltoina nautittiin mojitot rantabaarissa.

Meillä ei ollut mihinkään kiire, mutta kävimme myös ranta-alueiden ulkopuolella. Iso Buddha oli vaikuttava, näköaloja myöten ja yllätti nähtävyytenä positiivisesti. Meillä oli melkoinen rämäpääkuski, joka odotti meitä tuktukin luona, sylissään oikea siipiään sukiva kukko; ärhäkän oloista tyyppiä ei näkynyt ennen kyytiä.

Yhden päivän vietimme Phuketin edustalla sijaitsevalla Coral Island-saarella uiden, snorklaillen ja päiväunia ottaen. Paikkana saari oli ihan kiva, ja antaa vähän osviittaa siitä millaisia pieniä saaria Thaimaassa voi olla. Huono puoli olivat kiinalaiset turistit, joita oli paljon. Vipinää ja melskettä siis riitti.

Phuket-saaren keskiosassa sijaitseva Phuket Townin vanha kaupunki osoittautui yllättäen yhdeksi suosikkipaikaksi tässä kohteessa. Vanhan kaupungin eri vaikutteita yhdistelevä arkkitehtuuri on muutaman kadunpätkän verran kaunista katsottavaa. Alue ilahdutti meitä lukuisine kahviloineen, pienine gallerioineen, keramiikkapajoineen ja käsityöputiikkeineen. Mukaan lähti erilaisia matkamuistoja, jotka olivat hyvää vaihtelua iän ikuiseen turistikrääsään.

Söimme suosikkipaikassamme Kata beachin läheisyydessä ehkä liian monta kertaa. Ruoka oli hyvää ja halpaa; paikan omisti kauan sitten eläkkeelle jäänyt norjalainen mies. Käytiin myös kuuntelemassa paikallista Elvistä eli thaimaalaisittain Delvistä, koska miksikäs ei. Kata- ja Karon-rantojen läheisyydestä poikkesimme tuktukilla yhtenä iltana kuuluisalle Bangla Roadille, tai kuten poikaystävän äiti sitä kutsuu ”paheiden kaduksi”, ja sitähän se olikin. Nopea läpikulku pitkin tuota epämiellyttävää kadunpätkää riitti, onneksi kadunpäässä odotti rauhallinen ranta ja hieno auringonlasku.

Reissun yksi paras illanvietto koettiin Kata beachin puiden lomassa, pienessä rähjäisessä rantabaarissa, jonka omistaja innostui tarjoamaan meille shotteja ja yllytti mukaan erilaisiin kisailuihin. Omistajan kaverilla oli synttärit ja vieraiden lisäksi asikkaita ei juuri ollut meitä lukuun ottamatta. Tanssimme pimeässä trooppisessa illassa sirkkojen sirittäessä ja musiikin soidessa. Hiekkaa taisi olla pohkeissa vielä seuraavana aamuna, vaikka olimme ihmisten aikoihin nukkumassa. Eikä kellonajalla meidän kuplassa muutenkaan ollut väliä.

6 thoughts on “Kaksi viikkoa Phuketin kuplassa”

1. Muutama vuosi sitten vietimme joulun ja uudenvuoden Phuketissa. Tuo pari viikkoa oli pääosin just sitä mitä haimmekin, eli pakoa Suomen jouluhössötyksestä sekä pimeydestä ja kylmyydestä. Rannalla makoilu ei ole meidän juttumme, mutta hotellin altaalla kyllä käytiin välillä makoilemassa. Ja kyllähän siellä Phuketissa oli ihan nähtävääkin. Phuket Townista tykkäsin kovasti ja olihan se Big Buddhakin ihan hieno. Joskin tuolloin paikka oli vielä vähän kesken. Phuket oli periaatteessa ihan positiivinen yllätys, mutta juuri tuo joulusesonki oli vähän turhan ruuhkainen. Ehkä kuumimman sesongin ulkopuolella voisin paikkaa vielä harkita.

1. Voin kuvitella kuinka ruuhkainen joulu voi olla. Me olimme tosiaan siellä huhtikuussa, jolloin oli hyvin väljää (eikä kuultu kertaakaan suomea missään, vaikka luulin, että Phuketista löytyisi suomalaisia.) Phuket Town oli tosiaan positiivinen yllätys rantojen rinnalle. Kuitenkin, jos vielä Thaimaahan suuntaan, niin luultavasti jonnekin vähän syrjäisimmille seuduille.

2. Minulle koko Phuket on pelkkää Bangla Roadia, itse asiassa, koko Thaimaa. Minä olen vannonut, etten mene Thaimaahan. Itse asiassa olen nähnyt pienen ympyrän piirrettynä Aasiaan, jossa asuu puolet maailman väestöstä ja vannonut, etten mene sinne, mutta nyt kuitenkin olen menossa, joten mistäpä tietää, minne elämässään päätyy.
    Kiva lukea siitä muusta. Bangla road tuotti tuloksena pingisshown. Koko lailla arvaan, ettei siinä 2-4 pelaajaa lätki pingistä pöydän äärellä. Niin, eikä huvittaisi katsoa, vaikka lätkisivätkin.

1. Joo eipä sitä aina tosiaan tiedä ennalta mihin elämässä päätyy.. 🙂 Hyvää reissua! Thaimaa ei ollut omallakaan listalla kovin korkealla, mutta siellä käytyäni kolmessa eri paikassa, voi sanoa, että hienoja ja mielenkiintoisia paikkoja on runsaasti, ei vain onneksi missään nimessä Bangla Roadia. Kaiken kaikkiaan ollaan oltu kesää lukuun ottamatta suunnilleen vuoden päivät enemmän tai vähemmän täällä Aasiassa, ja on ollut upea nähdä miten hienoja matkailumaita tämä maanosa on pullollaan. ^_^

3. Me vietettiin viime vuonna viikko Phuketissa ja viikko viereisellä Koh Yao Yailla. Säätä lukuunottamatta ihana reissu ja ennakkoluulot Phuketia kohtaan karisi. Se on aika iso saari ja sinne mahtuu kyllä vielä niitä hiljaisiakin rantoja. Patongin läheisyydessä majoituin vuosia sitten ja sinne en kyllä lähtisi takaisin vaikka maksettais 🙂 Muuten Phuketiin tulee varmaan joskus lähdettyä uudestaankin!

1. Taisinkin joskus lukea teidän saarikokemuksista! ^_^ Ja sama täällä, ennakkoluulot karisivat, ja paikka yllätti positiivisesti. Oli juuri sopiva tuommoiseen rentoon yhteishengailuun. Patongille en menisi itsekään. 😀